Csemegék az analízisből középiskolai ízesítéssel
2018/2019. őszi félév
Mottó:
„Az élet csak két dologra jó: matematikával foglalkozni és matematikát tanítani.”
Siméon-Denis Poisson (1781–1840)
Időpont
- Előadás (cseman1k0tm17em):
- hétfő 14–16 (Déli tömb 0-220-as Kárteszi-terem)
A tárgy célkitűzése
Középiskolai feladatokon keresztül röviden bepillantunk az analízis néhány izgalmas és libilincselő fejezetébe. Célunk egyrészt a problémamegoldó-képesség fejlesztése, másrészt annak bemutatása, hogy az egyetemen elsajátított tudás hogyan válhat hasznunkra a középiskolai feladatok megoldása során.
Tematika
A sorra kerülő témák a hallgatók érdeklődésétől is függnek majd. Ízelítőül néhány a lehetséges témakörök közül:
- meghökkentő periodikus függvények
- hányszor vehet fel minden értéket egy függvény?
- fixpontok és a \(\sqrt{2}\) közelítése
- szép irracionális számok
- a Gauss-féle számtani-mértani közép
- kezdődhet-e 2018-cal egy kettőhatvány?
- melyek a legkisebb polinomok?
Ajánlott irodalom
- KöMaL archívum: hatalmas feladatbázis, megoldásokkal és tematikus keresési lehetőséggel
- Versenyvizsga portál: középiskolai tanulmányi versenyek feladatai, helyenként megoldásokkal
- Matematika oktatási portál: kiváló oktatási anyagok matematikából
Jegyszerzés
Jegyet szerezni házi feladatok megoldásával vagy beadandó feladattal lehet (részletek az első órán). A beadandó megírásához minta file, valamint egy nem túl hosszú és nagyon hasznos leírás a \(\LaTeX\)-ről: 1. rész, 2. rész.
Az előadások heti anyaga
- 1. hét: [motivációs feladatok] („inverz” egyenletek)
- 2. hét: [motivációs feladatok] (periodikus függvények 1.)
- 3. hét: [motivációs feladatok] (periodikus függvények 2.)
- 4. hét: [motivációs feladatok] (hányszor veheti fel?)
- 5. hét: [motivációs feladatok] (fixpontok)
- 6. hét: [motivációs feladatok] (Lipschitz-folytonos függvények)
- 7. hét: [motivációs feladatok] (seholsem diffható folytonos függvény, irracionális számok)
- 8. hét: [motivációs feladatok] (Csebisev-polinomok)
- 9. hét: [motivációs feladatok] (első számjegyek)
- 10. hét: [motivációs feladatok] (teleszkopikus összegek)
- 11. hét: [motivációs feladatok] (a Gauss-féle számtani-mértani közép)
Érdekességek: Ábrahám Gábor kiváló cikke a témáról a KöMaL-ban. Az órai feladatokhoz kapcsolódó grafikonok és animációk függvény és inverze grafikonjának metszéspontjairól.
Érdekességek: Az órai feladatokhoz kapcsolódó grafikonok.
Érdekességek: Előáll-e az \(x\) függvény két periodikus függvény összegeként?
Érdekességek: Conway függvénye, amely minden valós értéke felvesz bármely nemelfajuló intervallumon.
Érdekességek: A \(\sqrt{2}\) közelítésének animációja. Banach-féle fixponttétel. A logisztikus leképezés egy pályájának animációja.
Érdekességek: Ki volt Rudolf Lipschitz? Ki volt Otto Hölder? Ki volt Hans Rademacher?
Érdekességek: Takagi-függvény? Ki volt Teiji Takagi? Fourier elegáns bizonyítása az \(e\) szám irracionalitására: 1. oldal, 2. oldal, 3. oldal.
Érdekességek: Csebisev mérnöki találmányai.
Érdekességek: Kezdődhet-e egy kettőhatvány 2016-tal? pdf, YouTube
Érdekességek: Teleszkopikus összegekről, avagy kalandozások egy versenyfeladat körül
Érdekességek: A számtani-mértani közép és egyéb érdekességek